среда, 19. октобар 2016.

Ishrana

Ishrana je vrlo popularna tema među MS pacijentima. Istovremeno i oblast u kojoj se provlači ubedljivo najviše neistina. Mislim da sam za bukvalno svaku hranu na svetu čuo istovremeno i da pomaže i da odmaže kod MS.

Tipičan slučaj: Pacijentkinja me pita kakvu ishranu sprovodim, usput navodeći da je ona iz ishrane izbacila jedno 20 namirnica, lista je bila tolika da sam se na kraju zapitao šta li uopšte jede. Istovremeno, krenula je da uzima gomilu nekakvih opskurnih namirnica, nekakve gljive, čajeve iz Nepala, soju, ovo ono...

Ovo je tipično samozavaravanje. Ljudi su u strahu kad dobiju dijagnozu. Treba im nešto da ih uteši, nešto da im pruži nekakvu nadu. Na žalost, naši lekari tu ništa ne pomažu, čak naprotiv. Od lekara čuju da su propali, da leka nema, da će dobiti terapiju ali za nekoliko godina... Onda ih savlada očaj i krenu da se hvataju za slamke. Ishrana je jedna od najpopularnijih slamki za hvatanje jer je lako dostupna, prodavnice "zdrave" hrane su na svakom ćošku i svaka prodaje bar 1000 namirnica koje leče sve bolesti poznate čovečanstvu. Bar tako piše u Gloriji i na Internetu, onda mora da je istina. Istovremeno se javlja osećaj samozadovoljstva i uzdignutog ega jer čovek misli da je uzeo stvar u svoje ruke, da se vredno bori i da drži stvari pod kontrolom... Do sledećeg relapsa.

Kao što sam već jednom spomenuo, MS je zlatna koka za prevarante svake vrste zbog prirode toka bolesti. Relapsi nailaze i prolaze, a između relapsa se čini da je sve u redu. Tipičan scenario je da naiđe relaps, pacijent krene da paniči, čuje da namirnica X pomaže, krene da je konzumira, onda relaps prođe, a u pacijentovoj glavi ostane misao "aha bilo mi je loše pa sam uzimao X svaki dan i onda mi je bilo bolje, dakle X pomaže", što nije istina, bilo bi potpuno isto i da nije uzimao ništa. Obično usput ide i pulsna terapija ali pacijent tome jako često ne pridaje značaj, ljudi imaju tendenciju da uvek daleko više vrednuju ono što su sami smislili nego ono što im da lekar.

Evo mog odgovora gore pomenutoj pacijentkinji, na pitanje koju dijetu sprovodim:



Za ove 4 godine koliko imam MS, nisam nikad sprovodio nikakvu dijetu (sem kad sam hteo da smršam, mnogo jedem i često se ugojim), štaviše nisam ni prestao da konzumiram alkohol, mada sam pivo uglavnom zamenio vinom, mnogo mi više godi. Volim da sam kuvam kod kuće i spremam svakojake đakonije iz celog sveta. Preferiram mediteransku i bliskoistočnu kuhinju. Nisam primetio da je ikada bilo kakva hrana uticala na moje simptome na bilo koji način.

Što se vina tiče jedna studija je pokazala da ljudi koji redovno piju crno vino imaju generalno manje relapsa, tako da sam ja krenuo lagano da istražujem vino a onda me uhvatila vinska mušica i počeo sam da ga stalno konzumiram, što može biti skup sport ponekad. Zbog toga, ja sam skloniji da verujem da ljudi koji mnogo i redovno piju vino generalno imaju viši životni standard i manje stresa, pa da zato bolje prolaze sa MSom, nego da u vinu postoji nekakav magični lek za MS.

Ali, da ova cela priča oko hrane ne bude samo moje mišljenje, potkrepiću svoje tvrdnje jednim divnim naučnim radom, meta-studijom na temu MS i ishrane:


Ukratko:

Because available conventional treatments are only partially effective and may produce side effects, most patients with MS use therapies proposed by complementary and alternative medicine - usually diets and dietary supplements. In fact, an Internet search using the terms “multiple sclerosis” and “diet” produces over 6 million references, indicating that these treatments are widely used and believed in by the MS consumer community. The most common dietary interventions are supplementation with polyunsaturated fatty acids, allergen (gluten and milk)-free diets, vitamins, and micronutrients and antioxidants such as selenium, Gingko biloba extracts, coenzyme Q10.

The authors of this review tried to assess whether changes in dietary habits could favourably influence the prognosis of people with MS.

Although a massive amount of data has been published in this area, only 6 studies on polyunsaturated fatty acids (PUFA), studying a total of 699 patients, met the minimal inclusion criteria in terms of methodological quality, for inclusion in this review. No studies on vitamins and antioxidant supplements were found that met our criteria. No papers on any other proposed dietary intervention for MS were found after extensive searching of the scientific databases.

The data available are insufficient to assess any potential benefit or harm that might result from PUFA supplementation. This is unfortunate since 50-75% of people with MS make use of such diets and dietary supplementations.

Dakle, propisno odrađene kliničke studije za većinu predoženih MS dijeta uopšte ne postoje, a za one za koje postoje, pokazale su da ta dijeta ne utiče na tok bolesti. Toliko o tome.

Jedite lepo i raznovrsno i nemojte misliti da postoji magična hrana koja će vas izlečiti, niti treba da se plašite bilo koje hrane, nema razloga. Naravno, nemojte jesti đubre od hrane, nabavite kvalitetne namirnice, kuvajte sami kad možete... I ne preterujte ni u čemu :)

9 коментара:

  1. Mali komentar, procitao sam tu metastudiju koju ste linkovali i tamo pise:

    PUFAs seem to have no major effect on the main clinical outcome in MS (disease progression), but they may tend to reduce the frequency of relapses over two years.

    Ako ja ovo dobro citam izmedju ostalog kaze da postoji mogucnost smanjivanja relapsa tokom dve godine.

    Takodje pise da na osnovu studija koje su sprovedene ne mogu ni da potvrde ni da odbace benefit PUFA ishrane, inace ovo sa PUFA ishranomn prvi put cujem :)

    Ishrana je itekako bitna, ne za MS nego za doborbit celog organizma.

    Nikada necemo videti studiju o tome jer niko ne zeli da da pare (par miliona US) za nesto sto ne moze da patentira. A videli smo iz prilozenog sa DMFom ako mogu da patentiraju, odradice oni ekspresno studiju a onda ce prasak koj kosta skoro ko mleko prodavati za 45000$.

    Moj savet ljudima je da se hrane zdravo, ne zato sto ce im to izleciti MS, nego zbog sveukupnog benefita po organizam.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. "May tend" je daleko od "do", autor hoce da kaze da postoji razlika ali da nije statisticki bitna. Meni je dosta ako nesto ne moze da se potvrdi, to sto ne moze ni da se odbaci mi nista ne znaci.

      A cek cek da vidimo ovo:

      "Nikada necemo videti studiju o tome jer niko ne zeli da da pare (par miliona US) za nesto sto ne moze da patentira."

      Paranoicno razmisljanje, usput nije tacno, moze da se patentira. Ja bih pre rekao da jednostavno ne radi.

      Избриши
  2. U vezi sa temom ishrane, evo jednog linka ka studiji koja sugeriše da je prekomerni unos soli (preciznije natrijuma) u vezi sa stopom pogoršanja i pojava novih lezija... http://jnnp.bmj.com/content/early/2014/07/23/jnnp-2014-307928.short Inace, slazem se u potpunosti sa tim da je veza ishrane i bilo koje neizlecive bolesti divno polje za prodaju raznoraznih mambo dzambo sranja. Jakih naucnih dokaza jos uvek jednostavno nema...

    ОдговориИзбриши
  3. Nisam neko vreme pratio vas blog,pa sad naletih na ovu temu,uvek aktuelnu.
    Da prenesem moje iskustvo vezano za ishranu.Imam ovu dijagnozu vec sedam godina.Posle pocetnog relapsa,kada mi je dijagnostikovana bolest,nisam imao nekih vecih problema,iako na proslogodisnjem kontrolnom magnetu imam novih lezija.Moze se reci da imam blazu varijantu bolesti,srecu u nesreci, ili sta vec.Uglavnom,dobro se osecam i zivim potpuno normalno.
    Sto se tice ishrane apsolutno nista nisam promenio.Drzao sam neku dijeticu dva meseca kada sam imao taj prvi registrovani relaps.Posle toga nastavio normalno.Alkohol nisam pio pola godine.Od tada pivo uvek,i u svakoj prilici.Jedina navika koju sam promenio je pusenje.Batalio sam taj porok zauvek.Da li to ima bilo kakav uticaj na bolest,nemam pojma.Jedem dosta masnu hranu,i trebalo bi to promeniti,zbog opsteg zdravlja.Uglavnom,to je to kod mene.
    Inace,blog je odlican.Cestitam autoru na trezvenom pristupu problemu.Ljudima je tesko da budu racionalni kad su bolesni.
    Zelim vam dobro zdravlje!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala najlepse i sve najbolje zelim :) Pobedicemo mi ovog vraga za koju godinu a do tada, pivo u svakoj prilici :)

      Избриши
  4. Анониман9. мај 2018. 04:03

    Staro istrazivanje i nije nikad dovrseno do kraja, da li mozda mislis da ima neceg korisnog?https://www.hindawi.com/journals/msi/2015/681289/

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Sta znam, ja sam bio na toj dijeti da bih smrsao bas kad sam dobio MS i nisam primetio da je ista uticala na moje stanje (osim sto sam bio super smrsao). Doduse, ovaj paper je za PPMS, a ja imam RRMS. Nisam pametan.

      Избриши
  5. Анониман9. мај 2018. 05:52

    Hvala na odgovoru, svakako ne bi skodio koji kg manje.

    ОдговориИзбриши