четвртак, 10. април 2014.

Rizici

Rizici kod uzimanja DMFa su mali, ali postoje; Detaljno su opisani ovde:


Dakle, da sumiramo:

Imate velike šanse, oko 50%, za probleme sa stomakom i osećaj vreline i peckanja na koži. Ovo dvoje nije važno, problemi sa stomakom vremenom prođu a vrelina i peckanje su nebitni i bezopasni.

Imate manje šanse, nekih 10-20% da vam se pojavi neka reakcija na koži ali sve one su prolaznog karaktera i ne zahtevaju nikakvu brigu.

Imate par procenata šanse da vaši bubrezi ili jetra loše reaguju na terapiju. Zbog toga je potrebno da redovno radite testove da bi bili sigurni da je sve u redu.

Imate par procenata šanse da vam nivo limfocita u krvi padne jako nisko, što je opasno stanje, jer će ugroziti normalan rad vašeg imunog sistema i bićete jako podložni infekcijama. Zbog ovoga je potrebno redovno testirati nivo limfocita i ukupnih leukocita u krvi. Ali, smanjenje broja limfocita je takođe jedan od mehanizama delovanja DMFa kojim usporavamo multiplu sklerozu i, u određenoj meri, cilj naše terapije. Mi u stvari želimo da balansiramo, držeći nivo limfocita dovoljno niskim da bi imali što manje problema sa multiplom sklerozom, a u isto vreme dovoljno visokim da očuvamo normalan rad imunog sistema. Ovo je kompleksna tema i posvetiću odvojen post tome.

Potrebno je da jednom mesečno radite sledeća tri testa:

Krvna slika
ALT/AST (jetra)
Kreatinin (bubrezi)

Ova tri testa u privatnoj laboratoriji zahtevaju jedno vađenje krvi iz vene. Ja imam dobra iskustva sa Biomedica laboratorijom, cena sva tri testa zajedno je 800 din, nema gužve, rezultati stižu na mail istog dana (čak sam, blago meni, dobio popust kao redovna mušterija).

Uradite ove testove i pre početka terapije da biste videli da li možda imate neke već postojeće probleme nevezane za DMF. Zatim ih radite jednom mesečno. U slučaju pojave problema, ponovite test posle nekoliko dana, pa ako problemi i dalje postoje, pokušajte da prepolovite dozu na neko vreme, a ako ni to ne pomogne moraćete da prekinete sa terapijom i da potražite drugu alternativu. Srećom, šanse za ozbiljne probleme su vrlo, vrlo male.

Imajte u vidu da se DMF dugo koristio za terapiju psorijaze i da u Nemačkoj i Holandiji postoje ljudi koji ga uzimaju i po 40 godina u kontinuitetu, koji su dokazali da nema štetnih posledica dugoročnog uzimanja DMF. Ukoliko vaše telo loše reaguje na DMF, trebalo bi to da primetite u prvoj godini terapije.

Interakcije sa hranom i pićem, kao i lekovima koji ne utiču na imuni sistem, nisu poznate. Jedite šta hoćete, pijte šta hoćete (ali lakše sa alkoholom, alkoholizam upropaštava nervni sistem sam po sebi, samo vam još to treba...). Možete uporedo uzimati vitamine i slično.

8 коментара:

  1. Posto sam kod onog dr iz Nemacke procitala da je optimalna doza 5mg/kg telesne tezine, odlucila sam se za kapsule br 2. -
    prostom matematickom proporcijom, sto mozda u ovom slucaju i nije bog zna sta precizno, LI SMtrM D cw mi mNJ kolicina svakako manje skoditi.
    Onda sam uzimala 5 dana po 1/4 kapsule, 2x dnevno, 5 dana po 1/2 kapsule, i od juce presla na punu kapsulu 2x dnevno.
    Medjutim, poslednjs 2 dana imam jake bolove u zelucu (kapsule su naravno enterosolventne), pa me interesuje da li i ovo spada u normalnu reakciju ili bi trebalo nesto da menjam?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. U mom slučaju nikada nije bilo bolova već samo povremena bezbolna dijareja, a posle oko mesec dana više nije bilo problema. Nije nemoguće da DMF izazove jake bolove, mada je retko. Ja bih predložio da smanjite dozu ili potpuno prestanete dok bolovi ne nestanu pa da onda pokušate ponovo. DMF-u treba oko 3 meseca da počne da deluje tako da par dana pauze ne znače skoro ništa. Neki pacijenti su morali da prekinu terapiju zbog jakih problema sa stomakom koji nisu prestajali, mada su takvi slučajevi retki. Prosudite sami da li ste vi možda među njima (nadam se da niste).

      Избриши
    2. Ponovo sam pogledao listu sporednih efekata sa linka na početku ovog posta, ispade da bolovi u stomaku nisu tako retki, zaboravio sam na to, prošlo je dosta vremena, sećanje me je malo izdalo. Dakle, šta bih ja uradio (ne kažem da sam 100% u pravu, moje "kliničko" iskustvo je tanko): Pokušao bih da izguram mesec-dva kako znam i umem, da dam telu vremena da se navikne na DMF, jer kad se telo jednom navikne, problemi nestaju. Usput bih smanjivao dozu ili prekidao uzimanje na kratko ako mi sporedni efekti jako smetaju. Važna je disciplina, kapsule treba uzimati sat vremena pre obroka, nikako na prazan stomak, a pomaže ako uz njih pijete jogurt, to smanjuje probleme sa stomakom. Ukoliko se sporedni efekti ne povuku posle ovog perioda navikavanja, prekinuo bih sa terapijom i potražio drugu alternativu. Mislim da nema razloga za brigu da će nastati nekakva šteta na digestivnom sistemu jer je DMF samo iritant, nikad nisam čuo da izaziva nekakvu pravu štetu.

      Избриши
    3. Puno hvala na odgovoru, pokusacu da budem istrajna, jer, iskreno, ne vidim neko drugo resenje za sebe, a stanje je sve gore.

      Избриши
  2. Анониман16. јул 2015. 10:53

    http://www.medpagetoday.com/Neurology/MultipleSclerosis/52622

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Iz svega što sam ja do sada saznao, broj pacijenata, na celom svetu, koji su dobili PML kao posledicu uzimanja DMF-a je i dalje manji od broja prstiju na jednoj ruci. A svi oni imaju zajedničku crtu - dugogodišnju nekontrolisanu limfopeniju (jako nizak nivo limfocita, ispod 0.5 milijardi po litru). Ukoliko kontrolišete redovno nivo limfocita i on je u redu, nemate razloga za brigu. Među pacijentima koji su primali monoklonalna antitela kao terapiju za MS (Natalizumab, Alemtizumab, Okrelizumab...) PML je češća pojava, ove terapije daleko agresivnije obaraju nivo limfocita.

      Dakle, moje razmišljanje je ovakvo: S jedne strane, DMF je najpraktičniji lek za koji ja znam, cena je mala (ako ga sam pakujem, naravno), sporedni efekti su skoro nepostojeći, učinak na usporenje MS-a je ogroman (bar u mom slučaju, posle 2 godine terapije i dalje se osećam savršeno i nemam apsolutno nikakva ograničenja u svakodnevnom životu). S druge strane, imam šansu otprilike jedan prema 100.000 ili manje da dobijem PML i da zbog toga ostanem težak invalid. Meni je to ok. Bez DMF bih u Srbiji svakako postao težak invalid kad tad. Daleko je veći rizik da me ubije automobil svaki put kad prelazim ulicu.

      Избриши